فواید فوق العاده قورمه سبزی که تاکنون نمی دانستید

قرمه سبزی

فواید فوق العاده قورمه سبزی که تاکنون نمی دانستید.

قورمه سبزی از پرطرفدار ترین غذاهای ایرانی است که کمتر کسی را می توان یافت که از این غذا بدش بیاید. اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که قورمه سبزی علاوه بر مزه فوق العاده ای که دارد، دارای خواص بی نظیری نیز هست که  این خواص به خاطر تک تک موادی است که در طبخ آن به کار رفته است. البته طرز پخت قورمه سبزی در همه جای ایران یکسان نیست و این غذا در نقاط مختلف کشور به اشکال متفاوتی طبخ می شود.

در تهیه قرمه سبزی از موادی همچون گوشت بی استخوان،  تره، گشنیز جعفری، شنبلیله، اسفناج، لوبیا چشم بلبلی، یا لوبیا قرمز ،روغن، لیمو عمانی، پیاز، فلفل، زردچوبه و زعفران استفاده می شود که هر کدام خواص خاص خود را دارند در ادامه به بررسی برخی خواص قورمه سبزی می پردازیم.

  • لوبیا چشم بلبلی منبع غنی کلسیم و منیزیم

لوبیا چشم بلبلی جزو یکی از منابع پروتئینی گیاهی است، به همین دلیل متخصصین تغذیه توصیه می کنند که اگرنمی توانید به طور کافی از انواع گوشت استفاده کنید حتما لوبیا چشم بلبلی را در برنامه غذاییتان بگنجانید.

علاوه بر این لوبیا چشم بلبلی منبع غنی از منیزیم، آهن، کلسیم و فولات است و برای کم خونی موثر واقع می شود. کمبود منیزیم در بدن باعث گرفتگی های متعدد عضلانی می شود و احتمال مبتلا شدن به چربی خون را افزایش می دهد.

  • لیمو عمانی، دشمن فشار خون

لیمو عمانی که محصولی از استان فارس است، در بسیاری از خورش های ایرانی استفاده می شود. لیمو عمانی رنگ خردلی دارد و بسیار ترش است.

لیمو عمانی ویتامین C زیادی دارد و حتی میزان آن از میزان این ویتامین در مرکبات هم بیشتر است. لیمو عمانی دشم فشار خون و حتی چربی خون است به همین خاطر پزشکان طب سنتی توصیه می کنند که از دم کرده آن همراه با گل گاو زبان میل کنید.

اگر لیمو عمانی را درسته در غذا استفاده کردید، بعد از پخت از آن نخورید زیرا روغن بسیار زیادی را به خود جذب می نماید و سبب اضافه وزن می شود.

  • برنج، ماست، آب مرکبات

اگر خورش را با برنج میل می کنید بهتر است آن را کته ای درست کنید و محدود مصرف کنید زیرا می تواند سبب اضافه وزن شود.

یک بشقاب سالاد همراه ماست کم چرب در کنار این غذا می تواند بر ارزش غذایی آن بیافزاید.

می توانید قورمه سبزی را همراه آب مرکبات تازه و یا آب هویج میل کنید تا جذب آهن آن در بدن آسان تر شود.

  • اگر نفخ می کنید

اگر زیاد نفخ می کنید بهتر است از بین لوبیاها، چشم بلبلی را انتخاب نمایید، به این دلیل که در مقایسه با دیگر لوبیا ها نفخ کمتری ایجاد می کند. پیش از استفاده آن را ۲۴ ساعت خیس کنید. هنگام اضافه کردن ادویه جات از زنجبیل نیز استفاده کنید زیرا این ادویه مانند زیره ضد نفخ است.

اگر قصد پختن قرمه سبزی را دارید بهتر است در طبخ آن از نمک کمتری استفاده کنید تا فشار خونتان بالا نرود، همچنین می توانید با یک لیوان آب گریپ فروت تازه غذا را طعم دار کنید. شما می توانید دستور پخت قرمه سبزی را در سایت غذالند مطالعه کنید تا بتوانید از مزه و خواص فوق العاده آن بهره ببرید. یادتان نرود که مصرف بیش از حد هر غذایی می تواند برای بدن مضر و آسیب زا باشد.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

5/5 (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *