فواید دارچین برای لاغری و سلامتی (قسمت اول)

فواید دارچین برای لاغری و سلامتی

دارچین (Cinnamon)، یک ادویه پرکاربرد برای اکثر غذاها، علاوه بر خوش طعم کردن خوراک ها، فواید و مزایای بسیاری برای سلامتی دارد. برای بهره مندی از انواع مزایای دارچین، علاوه بر اضافه کردن دارچین به عنوان چاشنی غذاها، می توانید در انواع نوشیدنی های سرد و گرم خود نیز از این ادویه استفاده کنید. اضافه کردن کمی دارچین به قهوه و یا دمنوش و یاحتی چایی بسیار عالی می باشد. به گونه ای که چای ماسالا هندی با ترکیب چوب دارچین، به عنوان بهترین نوشیدنی گرم مخصوص روزهای سرد زمستان معروف و پرطرفدار می باشد. مطمئن باشید که دارچین نوشیدنی های شما را بسیار خوش طعم خواهد کرد.

در این مطلب به معرفی فواید دارچین برای لاغری و سلامتی می پردازیم و به تفصیل فواید آن را بیان می کنیم.

۷ فایده دارچین برای لاغری و سلامتی

۱. دارچین مفید برای کاهش وزن

طبق تحقیقات صورت گرفته، مصرف دارچین باعث افزایش سوخت و ساز بدن و سوزاندن چربی های ذخیره شده می شود که این امر سرعت لاغر شدن را تسریع خواهد کرد. همچنین دارچین موجب کاهش سرعت تخلیه معده و هضم غذا می شود که این امر باعث باقی ماندن غذا در زمان بیشتری در معده و حس گرسنگی کمتر می شود.

اگر رژیم غذایی دارید و به دنبال طبخ غذاهایی با کمترین کالری و تسریع روند لاغری هستید، توصیه می کنیم که غذاهایی را که با دارچین مانند نان رول دارچینی، حلیم شیر، مفطح، برنج لیمو ترش و سبزی پلو با ماهیچه طبخ می شود را انتخاب کنید. چرا که هم طعم عالی و لذیذی دارد و هم به تناسب اندامتان کمک می کنند.

۲. حفظ سلامت قلب

وجود ارزش غذایی بالای دارچین همچون کلسیم، فیبر، آهن، انواع ویتامین ها و… باعث جلوگیری از بیماری های قلبی چون کلسترول و فشار خون شده است. در واقع این مواد مغذی باعث حفظ و ثابت نگه داشتن کلسترول خوب خون (HDL) و کاهش کلسترول بد خون (LDL) می شود. همچنین به کاهش و کنترل فشار خون که از عوامل مهم حملات قلبی می باشد، شده است.

۳. پیشگیری از دیابت

اگر انسولین خون تنظیم نباشد و به خصوص قادر به کنترل قند خون نباشد، به علت کاهش سوخت و ساز بدن و اضافه وزن، به احتمال زیاد دیابت رخ می دهد. دارچین باعث افزایش میزان حساسیت هورمون انسولین و کاهش قند خون می شود. به همین دلیل به عنوان یک ماده غذایی ضد دیابت به حساب می آید.

۴. افزایش سطح یادگیری و قابلیت های مغز

دارچین به دلیل خواص موجود آنتی اکسیدان خود باعث جلوگیری از بیماری های آلزایمر و پارکینسون می شود. همچنین موجب فعال شدن پروتئین ها برای محفاظت از ذهن و جلوگیری از تاثیرات منفی استرس می شود.

۵. جلوگیری از آلرژی و حساسیت

روغن دارچین

تحقیقات صورت گرفته ثابت کرده است که ترکیبات ضد خارش در دارچین موجب جلوگیری از آلرژی و حساسیت می شود. حتی این مواد در کنترل و کاهش بیماری آسم در افراد نیز مفید بوده است. توصیه می شود که گاهی اوقات کمی دارچین را قبل از غذا و یا روغن دارچین را در طبخ استفاده کنید. چرا که موجب تقویت سیستم ایمنی دستگاه گوارش می شود.

۶. دارچین مفید برای سلامت دندان ها

دارچین برای جلوگیری و از بین بردن باکتری هایی که باعث عفونت زبان، ایجاد حفره و پوسیدگی دندان ها و بوی بد در دهان می شود، بسیار مفید است و تاثیر مثبتی دارد. البته اگر توجه کرده باشید برای طعم دهنده طبیعی در تهیه آدامس نیز از دارچین استفاده می شود.

در واقع از قدیم ماده دارچین به عنوان بهترین ماده برای بهداشت دندان و دهان مورد توجه قرار می گرفته است. از روغن دارچین به عنوان یک دهان شویه طبیعی و بهبود و حفظ سلامت دهان و دندان نیز استفاده می شود.

۷. جلوگیری از بروز سرطان

وجود آنتی اکسیدان در دارچین موجب جلوگیری از تخریب دی ان ای (DNA)، رشد تومورهای سرطان و جهش سلول می شود. در واقع وجود ماده سینامالدهید در دارچین باعث تخریب و از بین بردن سلول های مستعد به ابتلا سرطان می شود. در آزمایشات و تحقیقات صورت گرفته نشان داده شده است که دارچین در جلوگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ بسیار موثر و مفید می باشد.

فواید دارچین برای سلامتی بدن بسیار زیاد و مهم می باشد. در این مطلب صرفا به معرفی ۷ مورد از مهمترین تاثیرات مثبت دارچین برای سلامتی پرداختیم. در مقاله بعدی به تکمیل فواید دارچین و بیان جزئیات آن خواهیم پرداخت.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *