فواید دارچین برای لاغری و سلامتی (قسمت دوم)

فواید دارچین برای لاغری و سلامتی

همان طور که در قسمت قبل این مقاله گفتیم، دارچین به عنوان یک گیاه دارویی با صدها فواید و مزیت سلامتی معرفی شده است. این ادویه پر کاربرد که رنگ و طعم غذاها را خاص و منحصر به فرد می کند، در بین تمام آشپزان ایرانی بسیار معروف می باشد. معمولا در انواع غذاها و کیک ها مانند غذای چیکن پاستیلا و کیک پسته ای یوهانس بر آلمانی و خیلی دسرها و غذاهای دیگر از دارچین استفاده می شود.

در ادامه به بیان دیگر مزایای دارچین برای سلامتی می پردازیم و با جزئیات به برخی از محدودیت های مصرف دارچین و مضرات احتمالی آن نیز اشاره خواهیم کرد.

۱. تسکین دردهای موضعی

تسکین درد دارچین

دارچین به دلیل دارا بودن خواص ضدالتهابی، می تواند سختی مفاصل را از بین ببرد. به خاطر همین است که برای کاهش درد مفاصل بازیکنان ورزشی و به خصوص افراد مبتلا به آرتریت از دارچین استفاده می شود. ‌از دارچین برای تسکین سردردهای ناشی از سرماخوردگی نیز استفاده می شود. به طور کلی تسکین دردهای موضعی یکی از فواید دارچین می باشد ‌.

۲. رفع استرس و اضطراب روحی

چای دارچین

طبق مطالعات انجام شده، مشخص شده است که بوی دارچین موجب کاهش استرس و اضطراب می شود. همچنین از دارچین برای درمان افسردگی و تغییرات خلقی نیز استفاده می شود. دلیل این امر نیز به خاطر وجود منبع عالی منگنز در دارچین می باشد. مصرف چای دارچین تا حد زیادی می تواند آرامش را برای شما ایجاد کند.

۳. جلوگیری از عفونت های بدن

دارچین به عنوان یک آنتی بیوتیک، آنتی ویروس و ضد قارچ طبیعی برای بدن عمل می کند که این امر باعث محافظت از بدن در برابر بیماری ها می شود. در واقع به دلیل وجود مواد معدنی دارچین که قبلاً اشاره کردیم، باعث جلوگیری از اثرات نامطلوب در سیستم گوارش، آنفولانزا و سرماخوردگی نیز می شود.

۴. سلامت و شفافیت پوست

دارچین با دارا بودن خواص آنتی باکتریال و ضد میکروبی خود، می تواند از پوست در برابر حساسیت، عفونت، جوش و سوزش مراقبت کند. البته معمولا برای رفع قرمزی پوست و کاهش دردهای موضعی از روغن دارچین استفاده می کنند. ترکیب دارچین و عسل برای رفع آکنه های پوستی نیز بسیار مشهور می باشد.

ماسک دارچین و عسل

۵. جلوگیری از ریزش مو

دارچین به افزایش رشد مو و تحریک آن کمک می کند. مصرف منظم و متعادل دارچین می تواند مانع از ریزش زیاد موها شود و به تعویض و بافت مو کمک کند. اگر پوست سر شما به دارچین حساسیتی ندارد، می توانید با تهیه و استفاده از ماسک مو دارچین، از ریزش و موخوره شدن موهایتان جلوگیری کنید.

۶. بهبود عملکرد کلیه

وجود پتاسیم و منیزیم در دارچین، باعث افزایش جریان خون و باز شدن عروق خونی می شود. همچنین برای تقویت و بهبود عملکرد کلیه ها نیز بسیار مفید می باشد.در واقع دارچین به عنوان یک محلول جوانی برای رفع کم خونی، رفع درد پا و ضعف کمر و تقویت کلیه ها شناخته شده است.

با توجه به تمام نکات بیان شده، افراط در مصرف دارچین می تواند پیامدهای منفی و خطراتی را نیز در پیش داشته باشد. به گونه ای که استفاده زیاد از دارچین در غذاها باعث ایجاد حساسیت و آلرژی پوستی خواهد شد. قابل ذکر است که مصرف دارچین برای خانم های باردار و شیرده، بیماران کبدی و افراد دیابتی باید تحت کنترل قرار گیرد. در دوران قدیم خانم های باردار از خوردن دارچین کاملاً پرهیز می کردند و دلیل آن نیز احتمال سقط جنین، نقص در جنین و زایمان زودهنگام بود. به همین دلیل به جز موارد بیان شده و محدودیت برای برخی افراد، مصرف متعادل و کم دارچین خواص بسیار و فراوانی برای سلامتی دارد.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *