در فصل پاییز چی بخوریم چی نخوریم؟

در فصل پاییز چی بخوریم چی نخوریم؟

وقتی پاییز از راه می رسد و دمای هوا رفته رفته کاهش می یابد، طبع و مزاج افراد نیز دچار تغییر می شود، به همین دلیل در این فصل نیاز است که مراقبت بیشتری نسبت به کودکان و افراد کهنسال اعمال شود. فصل پاییز مزاجی سرد و خشک دارد، پس اگر در این فصل از مواد غذایی با مزاج سرد و خشک مصرف کنید دچار عوارضی خواهید شد.  سرد شدن هوا، طبیعتا میل افراد به نوشیدن آب را کم می کند و از طرفی قرار گرفتن در مجاورت هوای سرد باعث می شود خشکی پوست رخ دهد. پس بهتر است در پاییز نوشیدن آب با دمای ملایم را فراموش نکنید.

خوردن میوه های تابستانی در پاییز می تواند منجر به ایجاد عوارضی شود، میوه هایی مانند خیار، هندوانه و کاهو باعث ایجاد رخوت و سردی می شوند زیرا دارای خاصیت خنک کنندگی هستند. برعکس، مصرف میوه هایی مانند به، سیب، لیمو شیرین و گلابی به خاطر طبع معتدل و خواص آنتی بیوتیکی در پاییز می توانند بسیار خاصیت بخش و مفید باشند. همینطور مغز پسته و بادام به علت داشتن پروتئین سیستم ایمنی بدن را تقویت می نمایند.

خوردن میوه های گرم و تر و دمنوش هایی که خاصیت آنتی بیوتیکی دارند در این ماه اهمیت زیادی دارد. استفاده از بخور شلغم، اوکالیپتوس، آویشن، پونه و دمنوش هایی مانند آویشن شیرازی، پونه کوهی، زنجبیل و دارچین از بروز سرماخوردگی در فصل پاییز جلوگیری می کند.

گوشت گاو، غذاهای مانده و کنسرو شده و عدس به علت داشتن مزاج سرد و خشک نباید در پاییز مصرف شوند. البته مصرف عدس با گلپر، دارچین و نعنا موجب تعادل خون خواهد شد. در پاییز بهتر است از مصرف بیش از اندازه لبنیات، قهوه، نسکافه، کاکائو، سیر و پیاز پرهیز کنید. مصرف آبگوشت با گوشت بره، آش های ساده، مرغ های درشت، تخم مرغ عسلی و شیرینی های طبیعی از شکر در پاییز توصیه شده است.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *