خوراکی های شب یلدا چه خواصی دارند و هر کدام نماد چه هستند؟ (قسمت اول)

خوراکی های شب یلدا چه خواصی دارند و هر کدام نماد چه هستند؟

شاید شما هم جزو آن دسته افرادی باشید که از همین حالا به فکر برگزار کردن مهمانی شب یلدا هستند. مهمانی شب یلدا از آن دسته مهمانی هایی است که نمی توان از خیر آن گذشت. این شب که از آن با عنوان شب چله نیز یاد می شود بلند ترین شب سال به حساب می آید و مردم سعی می کنند تا نیمه های شب به خوشی و مهمانی بگذرانند. اما شاید یکی از مهم ترین نقش ها را در این شب خاطره انگیز خوراکی ها و میوه ها داشته باشند، میوه ها و خوراکی هایی که هر کدام نماد موضوعی است. مثلا میوه های پردانه نماد برکت اند و میوه های سرخ رنگ نماد خورشید هستند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با خوراکی هایی که در این شب استفاده می شوند، خواصشان و این که نماد چه هستند آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

خوراکی های شب یلدا، خواص و نماد هایشان

اگرچه هندوانه یک میوه تابستانی است  اما یکی از مهم ترین و اصلی ترین میوه های شب یلدا به حساب می آید. درباره هندوانه این باور وجود دارد که اگر هر کس آن را در شب یلدا بخورد تا پایان زمستان سرما و بیماری به او آسیب نخواهند زد. اگر بخواهیم این باور را از نظر علم نوین امروزی بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که چندان هم بیراه نیست، هندوانه سرشار از ویتامین های A،B،C است و منبع عالی بتاکاروتن و لیکوپن به حساب می آید. تمام این ها در کنار هم می توانند از بروز سرطان پیشگیری کنند.

انار نیز از اصلی ترین میوه هایی است که شب یلدا بدون حضور آن ناقص به حساب می آید. این میوه نماد شادی و زایش در شب یلدا به حساب می آید. از گذشته، انار را به عنوان یک میوه خون ساز یاد می کنند و نوشیدن آب انار را برای افرادی که ضعف آهن دارند توصیه می نمایند. انار همچنین سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین ث، پتاسیم است و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. به دلیل این که انار تصفیه کننده خون است و این کار به معنای زندگی دوباره است، انار را نماد زایش و شادی می دانند.

  • سایر میوه های زمستانی

بجز انار و هندوانه، در شب یلدا میوه های دیگری مانند سیب، پرتقال، ازگیل، خرمالو، کیوی و نارنگی نیز دیده می شود که هر کدام خواص زیادی دارند. هرکدام از این میوه ها عطر و بوی خاص خود را دارند و سرشار از انواع ویتامین ها هستند که در بهبود سلامت انسان بسیار کمک کننده به حساب می آیند.

 انگور از دیگر میوه هایی است که مصرف آن به دلیل داشتن خاصیت گرمی در اولین شب زمستان توصیه شده است. معمولا انگور ها را در گذشته در مکانی خنک در حالی که به صورت آونگ گونه به هم بسته شده بودند آویزان می کردند و در شب های سرد زمستان به ویژه شب یلدا مصرف می نمودند.

در این مقاله سعی کردیم خواص برخی از میوه های شب یلدا را مرور کنیم و نماد هایی که دارند را بررسی نماییم. در قسمت دوم این مقاله سعی خواهیم کرد شما را با اطلاعات مشابه درباره سایر خوراکی های شب یلدا آشنا کنیم. مقاله های بعدی ما را که ویژه و مختص شب یلدا هستند از دست ندهید.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *