خوراکی های شب یلدا چه خواصی دارند و هر کدام نماد چه هستند؟ (قسمت دوم)

خوراکی های شب یلدا چه خواصی دارند و هر کدام نماد چه هستند؟

چندی پیش در سایت غذالند مقاله ای منتشر کردیم باعنوان «خوراکی های شب یلدا چه خواصی دارند و هر کدام نماد چه هستند؟» که در آن به توضیحاتی درباره خواص میوه های شب یلدا و علت استفاده از آن ها پرداختیم. همانطور که در همان مقاله قول داده بودیم، در قسمت دوم قصد داریم درباره برخی دیگر از خوراکی های شب یلدا به توضیح و تفسیر بپردازیم. پیشاپیش این شب شیرین و خوشمزه را به شما تبریک عرض می نماییم.

  • آجیل های شب یلدا

آجیل ها پای ثابت مهمانی های شب یلدا هستند که اگر در مهمانی های شب یلدا نباشند کمبودشان قطعا حس خواهد شد. آجیل حاوی انواع ویتامین های گروه E و B، روی، کلسیم، فسفر و پتاسیم، منیزیم، ویتامین آ و پروتئین است. این عناصر می توانند در بدن موجب افزایش قدرت بینایی و رفع خستگی و گرفتگی عضلات شوند. آجیل به دلیل این که حاوی اسید های چرب امگا۳ ، چربی های غیر اشباع و مقادیر زیادی فیبر، باعث کاهش کلسترول خون می شود و ضامن سلامتی قلب است.

در آجیل معمول شب یلدا از پسته، بادام، فندق و گردو استفاده می شود. در آجیل های سنتی نیز از گندم بوداده، تخمه آفتابگردان، نخود برشته، شاهدانه، برنجک، تخمه هندوانه و کدو، بادام، پسته، فندق، مویز، انجیر و توت خشک و… استفاده می شده است.

  • لبو

  لبو در واقع همان ریشه چغندر پخته شده است. مدتی می شود که لبو توانسته در میان خوراکی های شب یلدا جایگاه ویژه ای برای خود باز کند. شاید علت این موضوع این است که لبو در شب های سرد زمستان بسیار حس مطبوعی به آدم می دهد. لبو به شستشوی معده کمک می کند و دارای مقداری ترکیبات مغذی و ترکیبات موثر فولات، کلسیم، منگنز، پتاسیم، آهن، بتانین، اسیدمالونیک و فیبر می باشد.

  • شیرینی و دسر

دسر ها و شیرینی ها در اکثر میهمانی ها حضوری شاخص دارند و شب یلدا نیز از این موضوع مستثنی نیست. در شب یلدا شیرینی هایی مثل باسلق، قطاب، پشمک و انواع دسر ها و کیک در کنار دیگر مواد خوراکی مصرف می شوند. البته باید سعیتان را بکنید که از خوردن بیش از حد شیرینی جات خودداری نمایید.

نکات و توصیه های تغذیه ای شب یلدا

  • از خوردن شام در مهمانی های شب یلدا خودداری نمایید یا این که یک شام کم چرب برای خود و مهمانانتان در نظر بگیرید.
  • به جای این که تنها از آجیل شور استفاده کنید از آجیل های شیرین که عمدتا از مویز، توت و انجیر خشک تشکیل می شوند تهیه کنید.
  • سعی کنید هندوانه را پیش از غذا و به میزان کمی مصرف کنید.
  • سالمندان و افرادی که سردمزاج هستند بهتر است کمتر از خوراکی هایی با طبیعت سرد هستند مصرف کنند.
  • آب لبو ملین است، پس لبو را همراه با آب آن میل نمایید تا از خاصیت ملین بودن آن نیز استفاده کنید.
  • اگر پرتقال را پس از شام میل کنید، ممکن است دچار نفخ شوید.
  • سعی کنید خوردن میوه را قبل از شام تمام کنید، اگر می خواهید بعد از شام میوه بخورید، سعی کنید بین یک ساعت تا یک ساعت و نیم با آن فاصله داشته باشد.
  • می توانید از نوشیدنی هایی همچون چای هل، چای دارچین، دمنوش نعنا با کمی نبات و معجون شیربادام با عسل برای شب یلدا استفاده کنید.

این روز ها که همه هر چه بیشتر در حال سرگرم شدن در دنیای مجازی هستند، مهمانی هایی مانند شب یلدا می تواند فرصتی باشد برای درآمدن از تنهایی و یادآوری آموزه های سنتی و دینی مانند صله رحم. چه خوب است اگر بتوانیم این فرصت ها را قدر بدانیم.

شب یلدایتان بخیر و خوشی.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *