خواص و دانستنی هایی درباره هل (۱)

خواص و دانستنی هایی درباره هل(1)

امروزه به دلیل گسترش اطلاعات در مورد گیاهان دارویی و خواصی که این نوع از دانه ‌های گیاهی برای حفظ سلامتی و رفع بیماری های بدن دارد، استفاده از این نوع گیاهان در مقایسه با استفاده از داروهای شیمیایی بسیار بیشتر شده است. از این رو بسیاری از افراد به جای داروهای شیمیایی و عوارضی که معمولاً به دنبال دارد، در پی افزایش اطلاعات خود در مورد این گیاهان دارویی و زمان مصرف آنها با توجه به نوع بیماری و کسالت خود هستند. هل و عرق هل نیز جزء این گیاهان بوده و از نظر طب سنتی بسیار مفید و موثر می باشد. می توانید از این گیاه در طبخ انواع غذاهای مورد علاقه خود مثل پلو لیموزین و دیگچه مشهدی استفاده کنید.

 در این مطلب از سایت غذالند سعی داریم به معرفی خواص و دانستنی هایی درباره هل بپردازیم و نکات لازمه را ذکر کنیم.

 خواص دارویی هل 

۱. تقویت و پاکسازی پوست صورت

ویتامین C که در دانه ‌های هل وجود دارد، باعث افزایش گردش خون در پوست صورت شده و همچنین به پاکسازی و درخشان شدن آن کمک می ‌کند. به همین دلیل معمولا از هل انواع ماسک صورت را تهیه و استفاده می ‌کنند. یکی از راحت ‌ترین این نوع ماسک صورت، ترکیب پودر هل و عسل می باشد که تاثیر بسیار زیادی برای شفافیت پوست دارد.

۲. تقویت مو 

هل و تقویت مو

همان طور که در مورد اول از خواص هل گفتیم، این ماده باعث افزایش جریان خون در سر می ‌شود که این امر نیز باعث تقویت ریشه مو و افزایش رشد آن خواهد شد. برای داشتن موهای بلند و تقویت آن، طبیعی ترین روش مصرف هل می باشد.

۳. تقویت سیستم ایمنی بدن 

معمولا در زمان بیماری و رفع کسالت های سرماخوردگی توصیه می ‌شود که دمنوش هل را برای برطرف کردن گلودرد میل کنید. دلیل این امر نیز به وجود ویتامین C در هل و تقویت سیستم ایمنی بدن باز می گردد که باعث بهبود سریع بیماری و رفع سرماخوردگی می شود. توصیه می کنیم که نوشیدنی میلک شیک انبه را تهیه کنید و در کنار طعم عالی آن از مزایایش نیز بهره مند شوید.

۴. سلامتی قلب و عروق

هل و سلامتی قلب و عروق

 مواد معدنی موجود در هل باعث کاهش فشار خون بالا و کلسترول می‌ شود. در واقع پروتئین موجود در هل باعث جلوگیری از لخته شدن خون در بدن می شود. از این رو باعث حفظ سلامت قلب و عروق و کاهش ضربان قلب خواهد شد.

۵. کمک به لاغری و تناسب اندام 

هل همچنین به دلیل دارا بودن فیبر باعث افزایش متابولیسم بدن و کاهش اشتها می شود. البته وجود ملاتونین در هل نیز باعث چربی سوزی و افزایش این فرآیند می‌ شود. از این رو این ادویه برای لاغری و تناسب اندام بسیار عالی و مفید می باشد.

 از دیگر خواص هل می توان به درمان معده درد، یبوست، رفع فشار خون بالا، رفع بوی بد دهان و تقویت لثه، درمان مشکلات تنفسی و آسم، پاکسازی کلیه ها و کبد، تقویت دستگاه گوارش، کاهش خطرات دیابت و قند خون، رفع استرس و اضطراب، درمان خشکی لب و غیره اشاره کرد.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *