خواص و دانستنی هایی درباره هل (۲)

خواص و دانستنی هایی درباره هل (2)

هل، دانه ای کوچک و خوشبو در مجموعه زنجبیلیان است که در ۳ نوع هل سبز، هل سفید و هل سیاه موجود می باشد. دانه های هل به دلیل وجود مواد معدنی بسیار عالی و مقوی باعث ایجاد صدها فایده برای سلامتی بدن شده است. با توجه به تفاوت در نوع مصرف آن که هم به صورت دمنوش و عرق هل می باشد و هم به صورت پودر می ‌توان در طبخ انواع غذاها استفاده کرد، می توانید از فواید این گیاه خوشبو و عالی بهره ببرید.

 در این مطلب از سایت غذالند به بیان دانستنی هایی درباره هل می پردازیم و نکات لازمه را بیان می ‌کنیم.

 دانستنی هایی درباره هل 

دانستنی هایی درباره هل

هل، ادویه بومی هند و نپال می باشد و امروزه در اکثر کشورهای دنیا چون کره، ژاپن، ویتنام، چین، مالزی و… ارائه و استفاده می شود. این ادویه در گروه ادویه های پرکاربرد و گران قیمت می باشد و بعد از زعفران و وانیل، سومین نوع ادویه معروف جهان است. طعم و عطر هل بسیار عالی و پرطرفدار می باشد و مطمئنا شما نیز علاقمند به میل یک چای هل دار با آن عطر مدهوش کننده در وعده ‌های عصر نیز هستید.

 طبع مزاجی هل گرم و خشک می باشد و می توانید به عنوان چاشنی در تهیه انواع شیرینی ها و مرباها چون مربای لیمو شیرین و مربا خرمالو از این ادویه معروف استفاده کنید. ارزش غذایی هل چون وجود ویتامین های A ،C ،K، پروتئین، نیاسین، فسفر، روی، پتاسیم، آهن، منیزیم، تیامین و غیره باعث ایجاد فواید و حفظ سلامتی افراد شده است.

 در واقع هر یک از این ویتامین ها و مواد معدنی موجود در دانه ‌های هل باعث چند ده فایده و خاصیت شده است. به عنوان مثال ویتامین C موجود در هل برای درمان سرماخوردگی و گلودرد، رفع تب بدن، تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش گردش خون در بدن و شفافیت پاکسازی پوست و غیره می‌شود.

خواص هل

 ۲ گرم از هل و یا یک قاشق چایخوری دارای ۶ واحد کالری می باشد. استفاده از این ادویه خاص و مفید تنها به عنوان نوشیدنی و یا همراه چای می تواند بسیار دلپذیر و مفید باشد. چرا که همان طور که بیان کردیم ارزش غذایی بالا در هل علاوه بر خواص و فواید بسیار عالی، به رفع و درمان برخی از بیماری ‌ها نیز منجر خواهد شد.

هل دهان را خوشبو، مشکلات گوارشی را رفع، عفونت را درمان و ویروس ها و باکتری های بدن را از بین می ‌برد. از این رو یک سم زدای بسیار مفید است که از بروز انواع سرطان در بدن جلوگیری می کند.

 البته در کنار تمام فواید و خواص عالی هل، باید در میزان مصرف آن نیز تعادل را رعایت کنید. مصرف زیاد هل باعث تپش قلب می‌ شود و بیماران قلبی باید در مصرف آن جانب احتیاط را مدنظر قرار دهند. همچنین خانم های باردار نیز باید در مصرف این ادویه مراقب باشند و با زیاده روی خطرات آن را تحریک نکنند.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *