خواص رازیانه برای سلامتی

خواص رازیانه برای سلامتی

 گیاه رازیانه یا بادیان، جزو گیاهان دارویی می باشد که در طب سنتی بسیار کاربرد و مرسوم بوده است. این گیاه دارویی که البته به عنوان ادویه نیز از آن استفاده می ‌شود، ریشه سفید و ساقه های سبز رنگ داشته و گل های زرد رنگ آن باعث ایجاد صدها فایده و منفعت شده است. عطر و طعم شیرین این گیاه نیز باعث کاربرد متفاوت آن شده است.

در واقع خواص قدرتمند و مختلف این گیاه معطر و شفابخش باعث شده است که به عنوان یک گیاه طبیعی برای درمان انواع مشکلات مختلف سلامتی به کار رود. چرا که این گیاه در آشپزی نیز مورد مصرف قرار می ‌گیرد.

 در این مطلب قصد داریم که درباره خواص رازیانه برای سلامتی توضیح دادن و به بیان یافته‌ های علمی برای سلامتی بدن در صورت استفاده از این گیاه دارویی بپردازیم.

۱. خواص رازیانه برای رفع کم خونی

گیاه رازیانه به عنوان یک درمان خانگی موثر و مفید برای رفع کم خونی معروف می باشد. در واقع تخم رازیانه به دلیل دارا بودن ۲ ماده غذایی هیستیدین و آهن باعث تشکیل خون در بدن شده و کم خونی را برطرف می ‌کند. همان طور که می دانید آهن، ماده کلیدی هموگلوبین می ‌باشد و هیستیدین در تشکیل هموگلوبین و افزایش تولید آن بسیار تاثیر داشته و این امر موجب افزایش شکل ‌گیری اجزای کلیدی خون در بدن می ‌شود و در نهایت کم خونی افراد با این ماده رفع می شود.

۲. خواص رازیانه برای بهبود عملکرد مغز

خواص رازیانه برای بهبود عملکرد مغز

نوشیدن چای روزانه و یا جویدن تخم رازیانه باعث بهبود عملکرد مغز و فعالیت های عصبی می ‌شود. به همین دلیل پزشکان معمولاً توصیه می‌ کنند که حتما در تغذیه کودکان از رازیانه و به خصوص سایر غذاهایی که حاوی پتاسیم می باشد استفاده گردد. چرا که پتاسیم موجود در رازیانه و یا هر نوع خوراکی باعث بهبود عملکرد مغز و افزایش توانایی های شناختی و تمرکز در افراد می‌ شود.

۳. خواص رازیانه برای جلوگیری از مشکلات چشمی 

وجود ویتامین c و اسید آمینه آرژنین در رازیانه باعث سم زدایی و تحریک شده و از مشکلات بینایی جلوگیری می کند. در واقع پیری زودرس و تباهی لکه زرد برای چشم جزو اختلالات معمولی می باشد که می توان با تغذیه سالم و خوردن غذاهای مفید و پرکالری آن را کنترل کرده و از روی آمدن آن ها پیشگیری کرد.

۴. خواص رازیانه برای سلامتی قلب

 رازیانه به مراقبت از قلب و کاهش خطر ابتلا به سکته قلبی نیز منجر می شود. دلیل این امر وجود فیبر در رازیانه می باشد که باعث تنظیم سطح کلسترول در بدن شده و در پایان نیز به سلامتی و ممانعت از خطرهای احتمالی برای بدن می شود.

۵. خواص رازیانه برای تقویت سیستم ایمنی بدن 

خواص رازیانه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

وجود ویتامین C در رازیانه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و کمک به بهبود و تقویت پوست نیز می ‌شود. یک فنجان از رازیانه حدود ۲۰ درصد از ویتامین C مورد نیاز بدن و توصیه شده آن را تامین می ‌کند و بسیاری خواص و فایده برای بدن دارد.

۶. خواص رازیانه برای کمک به فرایند هضم غذا 

نوشیدن دمنوش رازیانه به فرآیند هضم غذا کمک کرده و در جلوگیری از انواع مشکلات گوارشی چون نفخ، سوء هاضمه، یبوست، سوزش معده، باد شکم و… موثر می باشد. به همین دلیل استفاده از رازیانه باعث تسکین دستگاه گوارش و پیشگیری از تشکیل گاز می شود.

 با توجه به تمام فواید و خواص رازیانه، این گیاه فوق العاده باید با احتیاط و به میزان متوسط استفاده شود. افرادی که شرایط پزشکی خاص و ویژه ‌ای دارند، حتماً باید پس از مشورت با پزشک معالج خود میزان استفاده از رازیانه را تعیین و مصرف کنند. همچنین میزان استفاده از این گیاه برای افرادی که بیماری کلیوی دارند نیز باید محدود باشد. همچنین مصرف این گیاه برای زنان باردار نیز خطرناک بوده و ممکن است خطر سقط جنین را به دلیل خواص استروژنی آن صورت دهد.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *