بهترین روش ها برای طبخ برنج را بیاموزید

بهترین روش ها برای طبخ برنج را بیاموزید

بهترین روش ها برای طبخ برنج را بیاموزید

برنج یکی از مواد غذایی است که در کشور های آسیایی به خصوص ایران مصرف بسیار بالایی دارد. اکثر ایرانی ها حداقل در یکی از وعده های غذایی روزانه خود از برنج استفاده می کنند. برای طبخ برنج معمولا از روش کته و یا دمی استفاده می شود اما روش های دیگری نیز برای پخت برنج وجود دارد. قطعا اولین نکته ای که برای پخت برنج در بهترین حالت مهم است این است که نوع برنج خریداری شده مرغوب باشد. در ادامه این مقاله روش های مختلف برای طبخ برنج را بررسی می کنیم.

روش پخت به وسیله مایکروفر

  • در ابتدا باید برنج را در آب ولرم بشوییم، باید توجه داشته باشید که خیلی آن را چنگ نزنید، تا زمانی که آب برنج زلال شود صبر کنید، سپس آب آن را به طور کامل خالی کنید.
  • ظرف مناسب مایکروفر را آماده می کنیم، معمولا در این ظرف ها، سطح آب تا نصف ظرف قرار می گیرد. دو پیمانه برنج و چهار پیمانه آب و نصف قاشق غذا خوری روغن مایع و یک قاشق چای خوری نمک را در ظرف مناسب مایکروفر خوب مخلوط می کنیم.
  • در آخر ظرف را بدون درب، به مدت ۱۰ دقیقه با قدرت ۱۰۰ درصد در مایکروفر بگذارید، بعد از خاموش شدن مایکروفر برنج را هم بزنید سپس درب آن را بگذارید و با قدرت ۷۰ درصد به مدت ده دقیقه در مایکروفر بگذارید.

روش پخت آبکشی

  • در این روش هم مانند روش قبل، ابتدا باید برنج را بشویید و سپس آب آن را کاملا خالی کنید.
  • برنج را تقریبا ۲ تا ۳ ساعت در نمک بخیسانید، دقت داشته باشید که سطح آب باید حداقل چهار سانتی متر بالاتر از سطح برنج باشد، باید به ازای هر پیمانه برنج نصف قاشق غذاخوری نمک استفاده شود.
  • قابلمه مناسبی را آب کنید و روی گاز بگذارید تا جوش بیاید، آب نمک برنج را خالی کنید و برنج را در آب جوش بریزید، بعد از به جوش آمدن، یکی دو بار آن را آهسته هم بزنید و منتظر بمانید تا مغز برنج نرم شود، طوری که وقتی آن را فشار دادید مغزش زبر و خشک نباشد.
  • برنج را در آبکش بریزید تا آبش خارج شود، سپس به ازای هر ۲ پیمانه برنج، ۲ قاشق غذاخوری ماست و یک قاشق غذاخوری روغن مایع به انتهای قابلمه اضافه کنید و هم بزنید.
  • برنج را در قابلمه بریزید و درب قابلمه را در یک پارچه نخی بپیجید و روی قابلمه بگذارید، سپس قابلمه را بر اجاق گاز با شعله کم به مدت ۲۵ دقیقه (برای دو تا چهار پیمانه) بپیچید.

روش پخت کته                                                           

  • ابتدا برنج را در آب ولرم بگذارید و تا زمانی که آب برنج زلال شود صبر کنید، آنگاه آب برنج را به طور کامل خالی کنید.
  • به ازای هر پیمانه برنج، مقدار یک و نیم پیمانه آب به آن اضافه کنید، به ازای هر پیمانه برنج یک قاشق چایخوری نمک در آن بریزید. آن را به مدت ۲ الی ۳ ساعت به همین حال بگذارید تا خیس بخورد.
  • قابلمه را روی اجاق با شعله ای متوسط بگذارید، وقتی جوبهترین روش ها برای طبخ برنج را بیاموزیدش آمد نصف قاشق غذاخوری روغن مایع به ازای هر دو پیمانه برنج به آن بیفزایید.

وقتی آب برنج به انتها نزدیک شد، آن را یک بار هم بزنید و بعد درب قابلمه را با یک پارچه نخی بپیجید و روی قابلمه بگذارید، شعله اجاق را کم کنید تا به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *