هر آن چه باید از کلم قمری و خواص آن بدانید را این جا بخوانید

هر آن چه باید از کلم قمری و خواص آن بدانید را این جا بخوانید

هر آن چه باید از کلم قمری و خواص آن بدانید را این جا بخوانید

گیاه کلم قمری، سبزی پرطرفداری در اروپا به حساب می آید ولی تا قرن ۱۹ به آمریکا وارد نشده بود. کلم قمری یا همان شلغم آلمانی که با نام های کلم سنگی و هم چنین کلم سر و کلم قنبیط (قنبید) نیز شناخته می شود، از هم خانواده های شلغم می باشد. این سبزی غده ای، از خانواده براسیکا می باشد و در نواحی معتدل  رشد می کند. خوب است بدانید که خانواده براسیکا از اروپا می آید و شامل کلم، کلم بروکلی و همچنین کلم بروکسل است.

در حالت خام، کلم قمری دارای طعمی تند می باشد که مانند ترکیبی از ریشه بروکلی و شلغم است، اگر کلم قمری پخته شده باشد اندکی شیرین می شود. قسمت مصرفی این گیاه یک ساله، قسمتی از ساقه آن می باشد که به حالت کروی شکل و گوشتی روی خاک قرا می گیرد. کلم قمری را زمانی مورد تغذیه قرار می دهند، که ساقه هوایی آن ضخیم بشود. جالب است بدانید که در برخی از کشورهای جهان برگ های این گیاه را مورد استفاده قرار می دهند.

کلم قمری به رنگ های مختلفی شامل رنگ های آبی، سفید و همچنین بنفش مشاهده می شود. درون این کلم، به رنگ سفید خامه ای است. ارزش غذایی در کلم قمری تقریبا مانند کلم گل است. اندازه ویتامین در برگ ها بیشتر از ساقه آن می باشد.

اکنون می خواهیم تعدادی از خواص این گیاه زیبا را نام برده و در هر مورد به مقدار لازم توضیح دهیم. با ما همراه باشید تا با خواص این گیاه آشنا شوید.

خواص کلم قمری:

۱- پایین آورنده کلسترول: کلسترول به وسیله انواع غذاهای چرب به وجود آمده و غذای چرب، سبب بالارفتن کلسترول خون می شود. توجه داشته باشید که کلم قمری چربی پایینی داشته ولی دارای فیبر بالایی می باشد.

۲- موثر در کاهش وزن: فیبر به شما احساس سیری می دهد. با توجه به این که کلم قمری دارای فیبر بالایی می باشد، پس در صورت استفاده از کلم قمری همراه غذا حتی اگر غذای شما کافی نباشد نیز از پرخوری یا خوردن میان وعده پس از آن پرهیز می نمایید.

۳- پایین آوردن خطر بیماری قلبی: گوارش صحیح سبب وزن ایده آل بدن می گردد و در حقیقت، خطر چاق شدن فرد را کاهش می دهد. بنابراین، فیبر موجب کمک به پایین آوردن خطر بیماری های قلبی و سکته می گردد.

۴- حفظ سلامت پوست: فیبر این توانایی و قابلیت را داراست که انواع سم ها، باکتری و قارچ دستگاه گوارش، مثل عوامل ایجاد شدن آکنه و تیرگی پوست را از بین ببرد. از آن جایی که کلم قمری فیبر بالایی دارد، سلامت پوست را نیز حفظ خواهد کرد.

۵- جلوگیری از هموروئید: علت ایجاد شدن هموروئید،  التهاب اطراف مقعد است. اگر فیبر به طور منظم مورد مصرف قرار گیرد، موجب عملکرد مناسب روده و آسان شدن دفع خواهد شد.

۶- تضمین گوارش سالم: این گیاه، یعنی کلم قمری به عنوان منبعی از فیبر رژیمی می باشد و موجب بالابردن سلامت گوارش می گردد. فیبر به کم کردن یبوست کمک می کند، درد و نفخ را نیز کم تر می کند و هم چنین سبب بهبود عملکرد دستگاه گوارش شده و جذب مواد مغذی را نیز بالا می برد.

۷- کنترل قندخون: کلم قمری میزان کربوهیدرات پایینی دارد و سلول های خونی با شکستن کربوهیدرات ها سبب ایجاد قندخون می گردند. اگر فیبر به طور منظم مورد مصرف قرار گیرد، می تواند سبب جذب مواد مغذی به وسیله ی اندام های بدن و سلول های خون گردد. بنابراین با جمع شدن قند در خون رو به رو نخواهید گشت. اگر قند خون سطح مناسبی داشته باشد، به حفظ کردن سلامتی و همچنین کم کردن خطر سنگ صفرا و نارسایی کلیوی کمک خواهد کرد.

۸- تقویت کردن سیستم ایمنی بدن: گذاشتن کلم قمری در رژیم غذایی، سبب کمک نمودن به سیستم ایمنی بدن گشته و هم چنین موجب بالابردن قدرت دفاعی بدن بر علیه بیماری ها می گردد. خوب است این نکته را نیز بدانید که کلم قمری، منبع خوب فولات می باشد که جهت ساخته شدن آنتی بادی ها و گلبول های سفید لازم است.

۹- مقابله کردن با سرطان ها: این گیاه مواد شیمیایی گیاهی(فیتوکمیکال ها) با نام ایزوتیوسیانات را دارا است که این توانایی را دارند که در برابر انواع گوناگون سرطان مقابله نمایند. همچنین ایزوتیوسیانات این توانایی را نیز دارند که در برابر هورمون هایی که با سرطان سینه و پروستات ارتباط دارند، مانع ایجاد نماید.

با توجه به این که در این گیاه مواد آنتی اکسیدان زیادی موجود است، این سبزی مثل دیگر گروه میوه ها و سبزیجات، دارای خاصیت ضد سرطان و پیشگیری از بروز کردن انواع سرطان می باشد.

۱۰- سلامت قلب: دانستن این نکته نیز مهم است که کلم قمری، دارای کلسترول یا چربی نیست و هم چنین کالری پایینی دارد. بنابراین این گیاه می تواند برای سلامتی قلب نیز مفید باشد.

۱۱- درمان سوختگی و التیام زخم ها: از کلم قمری می توانید برای سرعت بخشیدن به درمان جوش و دمل استفاده نمایید. هم چنین این گیاه جهت درمان سوختگی و التیام جای زخم ها نیز دارای فایده است.

استفاده از سبزیجات در غذا ها یا در کنار آن ها، می تواند برای بدن بسیار مفید باشند، اغلب ایرانی ها عادت دارند از سبزیجات در کنار شام یا نهار استفاده کنند، این موضوع می تواند باعث بهبود سلامت کلی بدن گردد. غذاهای معروفی که با کلم قمری درست می شوند کلم قمری پلو، آبگوشت کلم قمری و آش کلم قمری هستند. شما می توانید در قسمت دستورپخت با طرز تهیه انواع غذاها آشنا شوید.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز
  • با عرض سلام وتشکر. به نظر شما بهترین روش پخت کلم قمری چیست؟ البته من بخار پز استفاده میکنم چون معتقدم در فرایند سرخ کردن کلم چربی رو جذب میکنه وسپس به دستگاه گوارش منتقل .

    مریم موسوی ۱۵ اسفند, ۱۳۹۷ ۱۱:۰۷ ب٫ظ پاسخ
    • کلم معمولا بهتره که سرخ نشه و اگر خواستید برای غذای خاصی استفاده کنید فقط یه تفت کوچک بدهید که نرم شود.در غیر این صورت همان بخار پز بهتر است چون مواد و ویتامین های لازم را در خود نگه می دارد

      غذالند ۱۸ اسفند, ۱۳۹۷ ۹:۳۷ ق٫ظ پاسخ
  • چطور میشه کلم قمری خوب رو تشخیص داد من خیلی استفاده میکنم ولی همیشه تقریبا دو برابر نیازم میگیرم که اگه ریشه داخلش بود دور بریزم و جایگزین کنم
    خواهشا اگه امکانش هست یا جواب رو برام ایمیل کنین شاید هم سیستمتون نوتیفیکیشن میفرسته رو ایمیل

    سعید ۳۱ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۰:۵۵ ب٫ظ پاسخ
    • حتما به زودی جواب رو براتون ارسال می کنیم.

      غذالند ۱ تیر, ۱۳۹۸ ۱۱:۲۴ ق٫ظ پاسخ
  • ایاکلم قمری برای خون ریزی پریود خوب است

    رقیه زنجانی ۱۷ آبان, ۱۳۹۹ ۵:۱۸ ب٫ظ پاسخ
    • متاسفانه تو این زمینه تخصصی نداریم این رو بهتر هست که از دکترتون بپرسید

      غذالند ۱۸ آبان, ۱۳۹۹ ۱:۱۷ ب٫ظ پاسخ
  • چطور میشه کلم خوب رو تشخیص بدیم من اولین بار دیروز خریدم و پوک بودن نمیدونم چطور باید تشخیص بدم که پر باشن

    سمیه ۲۸ اسفند, ۱۴۰۱ ۳:۰۱ ب٫ظ پاسخ
    • سلام تنها راهش اینه که محصول بدون لک و سالم بردارید محصولی که کامل سبز باشه و تقریبا تغییر رنگ نداده باشه

      یاسمن مقصودیان ۶ خرداد, ۱۴۰۲ ۵:۵۸ ب٫ظ پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *