با پونه کوهی یا همان اورگانو بیشتر آشنا شوید

با پونه کوهی یا همان اورگانو بیشتر آشنا شوید

شاید بیراه نباشد اگر بگوییم سالم ترین مواد غذایی و داروهای گیاهی، محصول کوهستان هستند. استفاده از مواد غذایی طبیعی و اورگانیک راهی برای پیشگیری از بروز بیماری هایی مانند سرطان است و از همین رو در اکثر کشور های دنیا مردم به مصرف اینگونه مواد غذایی روی آورده اند. یکی از این مواد، پونه کوهی یا همان اورگانو است.

پونه کوهی با نام انگلیسی Oregano و نام علمی Origanum Vulgare از جمله گیاهانی است که عطر و طعمی قوی و فواید بی شماری دارد. شما ممکن است وقتی برای اولین بار این گیاه زیبا را ببینید آن را با نعناع اشتباه بگیرید زیرا شباهت زیادی به گیاه نعناع دارد و در حقیقت جز خانواده نعنائیان می باشد. همچنین ممکن است این گیاه را با نام مرزنجوش نیز بشناسید. از جمله موارد کاربرد این گیاه در آشپزی و طب است.

کاشت و پرورش :

این گیاه به مراقبت زیادی احتیاج ندارد و به آسانی رشد خواهد کرد. از جمله موارد شگفت آوری که در  این گیاه دیده می شود این است که پس از خشک شدن عطر و طعم آن در مقایسه با زمانی که تازه است بیشتر می باشد. این گیاه بومی مناطق گرم وخشک بوده و بیشتر دوست دارد در مناطقی باشد که مستعد خشکی باشند. اگر می‌خواهید آفت ها و حشرات از سبزیجات شما دور شوند، می‌توانید این گیاه را در باغ سبزیجات خودتان بکارید.

خاکی برای این گیاه مناسب است که دارای زهکشی خوبی باشد. همچنین محل کاشت آن را طوری تنظیم کنید که از آفتاب کامل برخوردار باشد.  این گیاه به آبیاری زیادی احتیاج ندارد و فقط در خشکی زیاد، بایستی مورد آبیاری قرار گیرد. یکی از نکات جالب توجه دیگری که در مورد این گیاه وجود دارد، این است که این گیاه نیاز به کود نداشته و در حالت معمول می‌تواند از خودش حفاظت نماید.

آفت ها و بیماری ها:

پشه ها و کنه های عنکبوتی از جمله آفت هایی هستند که پونه کوهی را مورد تهدید قرار می دهند. علاوه بر آن ها پوسیدگی ریشه نیز جزو بیماری های آسیب رسان به این گیاه محسوب می‌شود.

در صورتی که این گیاه را در خاکی که دارای زهکشی خوبی باشد بکارید، این گونه می توانید از  قهوه ای یا لکه دار شدن آن و همچنین پژمردگی و نیز مبتلا شدن به بیماری جلوگیری نمایید.

خاصیت ها:

همانطور که گفته شد گیاه پونه کوهی در پزشکی و نیز به خصوص در آشپزی دارای فواید بسیاری است که می خواهیم به مواردی از آن ها اشاره نماییم. با ما همراه باشید.

  •  سم زدایی بدن:

پونه کوهی با توجه به این که دارای مواد مغذی بسیاری است مورد مناسبی جهت سم زدایی بدن به شمار می رود. همچنین با توجه به آنچه که از نتایج تحقیقات به دست آمده است، این گیاه می‌تواند عملکرد کبد را بهتر کرده و سرعت سم زدایی را افزایش دهد.

  •  افزایش انرژی بدن :

پونه کوهی از طریق بهبود بخشیدن به سوخت و ساز بدن شما و همچنین با بالا بردن گردش خون سبب می‌شود تا اکسیژن کاملاً به سلول ها و همچنین عضلات بدن شما برسد  و از این طریق موجب افزایش سطح انرژی و همچنین قدرت شخص خواهد شد.

  •  ایجاد تعادل در سطح کلسترول بدن :

پونه کوهی دارای سطح کلسترول صفر می باشد. این گیاه  به دلیل این که دارای اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد، این توانایی را دارد که سطح کلسترول را در بدن شما متعادل سازد. به همین دلیل افرادی که دارای مشکل کلسترول می باشند، این  گیاه برای آن‌ها توصیه  می‌گردد.

درمان طبیعی برای بیماری سرماخوردگی، جلوگیری از کم خونی، افزایش سرعت سوخت و ساز بدن و سرعت بخشیدن به جذب مواد مغذی از دیگر خواص پونه کوهی هستند.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

2/5 (1)
  • با سلام
    با عرض پوزش پونه یا پونه کوهی همان Oregano نیست .چناچه من در پختن انواع و اقسام اسپاگتی و سس گوجه از هر دو استفاده میکنم ولی مزه پونه کوهی در سس( sauce ) گوجه قرمز هیچوقت جای oregano را نمیگیرد. ب همین دلیل غذای اسپاگتی ایتالیابی اصل مزه متفاوتی در ایران دارد.
    متاسفانه Oregano در ایران قدری گران است ب لحاظ واردات.

    رضا ۲۰ شهریور, ۱۳۹۸ ۵:۱۷ ب٫ظ پاسخ
    • سلام بله شما درست می فرمایید و اورگانو کلا گیاه خشک متفاوتی از پونه کوهیست.مطلب حتما اصلاح می شود.

      غذالند ۲۳ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۱:۱۸ ق٫ظ پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *