با سمنو و خواص آن بیشتر آشنا شوید

با سمنو و خواص آن بیشتر آشنا شوید

سمنو که از نام های دیگر آن می توان به سمنوبوا، سمن بیا و سمنک اشاره کرد، یک دسر خوشمزه ایرانی است که معروف ترین کاربرد آن، استفاده اش روی سفره هفت سین است. این دسر خوشمزه از جوانه گندم و آرد تهیه می شود و دارای فواید زیادی برای بدن انسان است. از نظر ارزش غذایی هر ۱۰۰ گرم سمنو، ۳۳ کالری، ۰.۶ گرم پروتئین، ۵۲ گرم کربوهیدرات است. در ادامه این مقاله قصد داریم به برخی از خواص سمنو اشاره کنیم و طرز تهیه آن را نیز آموزش دهیم. با غذالند تا انتها همراه باشید.

خواص سمنو برای پوست و مو

اغراق نیست اگر بگوییم ویتامین E اکسیر جوانی است. سمنو دارای مقدار زیادی ویتامین E است و با توجه به این موضوعی می تواند به چروک زدایی پوست و جوان سازی آن کمک کند. همچنین سمنو برای از بین بردن آکنه و جوش صورت نیز مفید است. سمنو دارای مقداری ویتامین های گروه B است و می تواند به درمان ریزش مو، شوره سر و بهبود رشد مو ها کمک کند.

خواص سمنو برای جنین و زنان باردار

سمنو به دلیل آهنی که در خود دارد برای درمان کمخونی در زنان باردار مفید است. این دسر خوشطعم شیر مادران در دوران شیردهی را زیاد می کند و عوارض دوران یائسگی را کاهش می دهد همچنین به علت دارا بودن فولات، از به وجود آمدن نقایص عصبی در نوزاد جلوگیری می کند.

لاغری و کاهش وزن

اگرچه به دلیل وجود آرد در سمنو زیاده روی در مصرف آن می تواند باعث چاق شدن افراد شود از طرفی به دلیل این که فیبر زیادی دارد می تواند سبب کاهش اشتها و پرخوری شود و از این طریق به کاهش وزن و لاغر شدن افراد سرعت ببخشد.

معده درد، زخم معده و دستگاه گوارش

همانطور که در بالا گفتیم، سمنو دارای مقداری فیبر است که این موضوع روند هضم غذا را بهتر و می کند و سوء هاضمه را کاهش می دهد همچنین برای درمان معده درد و زخم معده مفید است. همه این ها یعنی بهبود سلامت دستگاه گوارش و پیشگیری از سرطان کولون.

نکته: به یاد داشته باشید مصرف بیش از اندازه هرچیزی می تواند به سلامت بدن شما آسیب بزند و سمنو هم از این قائده مستثنی نیست. مصرف بیش از اندازه سمنو می تواند باعث چاقی و ایجاد نفخ در برخی افراد شود.

سمنو در واقع شیره جوانه گندم است که با آرد پخته می شود و به شکل حلوا در می آورند. جوانه گندم همزمان با رویش خود نشاسته هایی که در دانه گندم ذخیره شده اند را به گلوکز می شکند. نشاسته قند ساده ای است که از میلیون ها گلوکز ساخته شده. با توجه به این که کمتر از دو ماه تا عید نوروز باقی مانده شما می توانید با کلیک بر روی دستور پخت سمنو، طرز تهیه این دسر خوشمزه را یاد بگیرید و سر سفره هفت سینتان از آن استفاده کنید.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *