با تاریخچه سیب زمینی و انواع ان آشنا شوید

با تاریخچه سیب زمینی و انواع ان آشنا شوید

با تاریخچه سیب زمینی و انواع ان آشنا شوید

بر اساس نتایج دانشمندان آمریکایی، سرمنشا تمام سیب زمینی هایی که امروز موجود است را می توان به یک گیاه واحد که بالای ۷۰۰۰ سال گذشته در پرو کشت شد، ردگیری نمود و به آن نسبت داد. زمامداران کشورهای اسپانیا و انگلستان در قرن ۱۶ میلادی به علت کمبود مواد غذایی و همچنین به علت افزایش جمعیت، ملوانان ورزیده خودشان را برای پیدا کردن منبع جدید مواد غذایی با کشتی به قاره آمریکا فرستادند.

یک دریانورد با نام فراسیسکو پیزا پس از این که در سال ۱۵۲۴ به پرو رسید، به این که در این سرزمین سیب زمینی مورد کشت قرار می گیرد آگاهی یافت. در حدود سال ۱۵۷۰ میلادی، سیب زمینی به وسیله فاتحان اسپانیایی از آمریکای جنوبی به کشور پرو انتقال یافت و کشت کردن سیب زمینی در تمام اروپا رواج پیدا کرد. در سال ۱۷۱۹، سیب زمینی از اروپا به آمریکای شمالی و همچنین سپس به آسیا نیز برده شد.

حالا میخواهیم در مورد تاریخچه سیب زمینی در ایران بیشتر بدانیم:

امروزه در تعدادی از شهرهای ایران، سیب زمینی را با نام آلو ملکم می شناسند. این موضوع به این علت است که سرجان ملکم که سفیر دولت انگلستان در ایران بود، در اواسط پادشاهی فتحعلی شاه قاجار مقداری از بذر سیب زمینی را به دربار پادشاه قاجار هدیه نمود. به همین دلیل در ابتدا آن را «آلوی ملکم» می نامیدند.

بذر سیب زمینی در ابتدا در روستای پشند در اطراف تهران یا همان استان البرز امروزی، کاشته شد و به همین علت است که سیب زمینی پشندی همچنان در ایران شهرت دارد. سپس در فریدون اصفهان و همچنین کم کم در زنجان، خراسان و فارس مورد کشت قرار گرفت. در نهایت در دیگر شهرهای ایران نیز رواج یافت.

همانطور که می دانیم امروزه، سیب زمینی از مهم ترین محصولات کشاورزی می باشد. همچنین سیب زمینی، پایه و اساس تغذیه تعداد زیادی از مردم در ایران و جهان را تشکیل می دهد.

حالا می خواهیم ببینیم انواع مختلف سیب زمینی، چیستند و درباره آن ها نیز می خواهیم مقداری توضیح بدهیم:

شاید برای شما سوال باشد که بر اساس چه معیارهایی سیب زمینی ها را دسته بندی می کنند؟ برای دانستن پاسخ این سوال، باید بدانید که سیب زمینی ها را بر اساس طعم و اندازه و همچنین بر اساس شکل، رنگ و میزان محتوای نشاسته ای به انواع مختلفی تقسیم می کنند. پوست زمینی به رنگ های زرد، صورتی، قهوه ای، قرمز و همچنین ارغوانی (آبی) وجود دارد. رنگ خود سیب زمینی نیز یا سفید می باشد ویا این که رنگ آن همرنگ پوست خود است.

انواع سیب زمینی:

۱- سیب زمینی پوست قهوه ای (russet): این نوع از سیب زمینی همانطور که از نام آن مشخص است دارای پوستی به رنگ قهوه ای بوده و رنگ درون آن نیز سفید می باشد. شکل این نوع از سیب زمینی دارای حالت کشیده بوده و همچنین سطح آن به صورت زبر و ناهموار می باشد. میزان نشاسته در سیب زمینی پوست قهوه ای بالا بوده و نسبت به انواع دیگر آب کمتری را داراست.

اگر بخواهیم بهترین نوع سیب زمینی را برای سرخ نمودن و هم چنین جهت پختن انتخاب نماییم، سیب زمینی قهوه ای می باشد.

۲- سیب زمینی با پوست زرد (yu con): این نوع از سیب زمینی نیز مانند مورد قبلی، همان طور که از نام آن مشخص می باشد، دارای پوستی به رنگ زرد می باشد. سیب زمینی با پوست زرد، یعنی همین نوع از سیب زمینی طعم کره می دهد. اگر قصد پختن و تهیه پوره را دارید، این نوع از سیب زمینی مناسب است.

۳- سیب زمینی شیرین(sweet): برخلاف دو مورد قبلی که رنگ ثابتی داشتند، در مورد سیب زمینی شیرین این قضیه متفاوت است و دیگر اینگونه نمی باشد. مغز در سیب زمینی شیرین به رنگ های زرد، سفید و یا نارنجی می باشد. خوب است این نکته را هم بدانید که این سیب زمینی، یعنی سیب زمینی شیرین دارای ارزش بالایی می باشد.

۴- سیب زمینی های انگشتی (finger): از ویژگی هایی که سیب زمینی های انگشتی دارا هستند و می توان به آن ها اشاره نمود، این است که سیب زمینی های انگشتی، کوچک و باریک هستند.

۵- سیب زمینی قرمز: این نوع از سیب زمینی نیز همانند دو مورد اول که می توانستیم از روی نام آن ها رنگ پوست آن نوع از سیب زمینی را حدس بزنیم، رنگ پوستش از روی اسمش قابل حدس زدن است. همانطور که حدس زده اید، سیب زمینی قرمز دارای پوستی به رنگ قرمز می باشد. درون این نوع از سیب زمینی نیز به رنگ سفید است. توجه داشته باشید که سیب زمینی قرمز جهت آب پز و بخارپز نمودن و همچنین برای تنوری کردن مناسب است.

معروف ترین غذاهایی که با سیب زمینی درست می شوند:

پوتین در کانادا، سیب زمینی پف کرده و گراتن در فرانسه، روستی در سوئیس، گنوچی در ایتالیا، گامجاجئون در کره جنوبی، هش براون در آمریکا، آلو گوبی در هند، تورتیلا در اسپانیا، پای چوپان در اسپانیا، هاسل بک در سوئد، کاری ماسامان در تایلند، کلکانون در ایرلند، چوریلانا در شیلی و بطاطا حره در لبنان از معروف ترین غذاهایی هستند که در سراسر دنیا با سیب زمینی درست می شوند.

خواص سیب زمینی

سیب زمینی آب پز ساده ای که به هنوز افزودنی دیگری به آن اضافه نشده است، کالری بالایی ندارد و به خاطر فیبر بالایی که در آن موجود است اشتها را کاهش می دهد و از پرخوری پیشگیری می نماید، این موضوع خود به خود سبب کاهش وزن و تناسب اندام خواهد شد.

سیب زمینی آب پز شده دارای ویتامین و مواد معدنی بسیار مفیدی است که سبب پیشگیری از رشد باکتری های روده در نوزادان و کودکان می شود. همچنین کبد آن ها را از آسیب های شیمیایی حفظ می کند.

بدنسازانی که می خواهند حجم عضلات خود را افزایش دهند، نیاز به حجم زیادی کربوهیدرات دارند، اگرچه سیب زمینی آب پز چربی ندارد ولی می تواند پروتئین و کربوهیدراتی که بدنسازان به آن نیازمند هستند را تامین کند.

همانطور که پیشتر گفتیم، سیب زمینی دارای مقادیر بالای فیبر است، این مقدار بالای فیبر علاوه بر این که به هضم غذا در معده کمک می کند باعث پیشگیری از ابتلا به سرطان نیز می شود.

در این مقاله به بررسی تاریخچه سیبزمینی، انواع و خواص آن پرداختیم تا کمی بیشتر درباره آن چه که می خورید بدانید. غذاهای ایرانی بسیاری هستند که در تهیه آن ها از سیب زمینی استفاده می شود. اگر شما هم از دوستداران این خوراکی خوش طعم و خوشمزه هستید، به شما توصیه می کنیم در قسمت دستور پخت با انواع غذاهایی که با سیب زمینی پخته می شوند آشنا شوید.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *