این غذا ها برای پوکی استخوان مفید هستند

این غذا ها برای پوکی استخوان مفید هستند

امروز ۲۰ اکتبر در تقویم جهانی روز جهانی پوکی استخوان نامگذاری شده است. این به معنای اهمیت این بیماری در سراسر دنیاست. به همین بهانه در این مطلب قصد داریم تا با بیماری شایعی به نام پوکی استخوان بیشتر آشنایتان کنیم و همچنین می‌خواهیم بررسی کنیم که کدام مواد غذایی برای پیشگیری از این بیماری موثرند. تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

پوکی استخوان یکی از بیماری‌ های شایع در بین مردم است که سبب می شود استخوان های فرد دچار ضعف و شکنندگی شوند، تا جایی که اعمالی مانند خم شدن یا حتی سرفه کردن سبب شکستگی آن ها خواهند شد. اگر بررسی دقیق تری داشته باشیم خواهیم دید که استخوان بافتی زنده بوده و به طور پیوسته شکسته شده و دوباره عمل جایگزین شدن و بهبود اتفاق می‌افتد. در حقیقت شکستگی استخوان وقتی ایجاد می شود که با ایجاد استخوان های جدید استخوان های قبلی از بین نروند. شکستگی هایی که در اثر پوکی استخوان اتفاق می‌افتند بیشتر در ناحیه مچ دست، ستون فقرات یا لگن می باشند. برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری پوکی استخوان راه های گوناگونی وجود دارد. در ادامه قصد داریم غذاهای مناسب جهت جلوگیری از پوکی استخوان را بررسی نماییم.

 

برای پیشگیری از پوکی استخوان چه غذاهایی مناسب است؟

۱- لبنیات: اولین دسته از موادی که ممکن است در جواب سوال بالا به ذهن شما رسیده باشد، شیر وسایر لبنیات است. این دسته از مواد، مقدار زیادی کلسیم دارند که سبب بهبود بخشیدن به سلامت استخوان ها می شود . اگر قصد دارید تا از  بالا رفتن وزن خودتان پیشگیری کنید،  با توجه به این که انواع کم چرب لبنیات و انواع پرچرب آن مقدار کلسیم برابری دارند، می توانید از انواع کم چرب استفاده نمایید.

۲- اسفناج: این سبزی خوشمزه علاوه بر این که کالری کمی دارد، دارای مقدار بسیار زیادی کلسیم و همچنین ویتامین هایی مانند A و K و C می باشد که برای سلامتی استخوان ها فواید بسیاری دارند.

۳- پرتقال: این میوه دوست داشتنی که عطر و طعم بی نظیری دارد، به علت داشتن ویتامین های A و C جهت رشد و حفظ سلامت استخوان دارای فایده است.

۴- انجیر: انجیر علاوه بر این که میوه ای خوشمزه به حساب می آید، دارای مواد معدنی ای مانند کلسیم و همچنین ویتامین های مختلفی مانند A و C می باشد که موجب بهبود سلامتی استخوان ها می شوند. یکی از نکاتی که در مورد مصرف انجیر باید به آن توجه داشت این است که این میوه قابلیت نگهداری طولانی مدت ندارد و بایستی آن را به صورت تازه خریداری و هرچه زودتر مصرف کرد.

۵-کیوی: کیوی از جمله میوه هایی است که بسیاری از افراد به آن علاقه دارند و از خوردن آن سیر نمی شوند. این میوه خوشمزه دارای مقادیر بسیار زیادی از منیزیم و ویتامین C می باشد. همچنین دارای مقادیری کلسیم بوده و ویتامین هایی مانند ویتامین A و ویتامین K را نیز داراست. علاوه بر این ها اگر نگران این هستید که این میوه کالری بسیاری داشته باشد، این طور نیست. کیوی یک میوه کم‌کالریِ است.

۶- ماهی سالمون: این ماهی منبعی غنی از ویتامین D و همچنین امگا۳ بوده که برای سلامتی استخوان ها دارای فواید بسیاری می باشند.

۷- پنیر چدار: به این دلیل که پنیر چدار هم کالری و هم چربی زیادی دارد، باید مصرف آن به اندازه و روی برنامه باشد. پنیر چدار علاوه بر داشتن کلسیم زیاد، منبعی غنی از پروتئین نیز به شمار می آید.

۸- پنیر پارمزان: پنیر پارمزان یکی از مشهور ترین پنیر های ایتالیایی است که منبعی غنی از کلسیم بوده و همچنین به عنوان یک منبع مناسب برای پروتئین نیز شناخته می‌شود. در سال های اخیر این پنیر به دلیل هضم آسان و درصد بالای پروتئین مورد استقبال و توجه قرار گرفته است.

درباره پوکی استخوان، این نکته حائز اهمیت است که کمبود همیشگی کلسیم می تواند باعث تداوم بیماری و آسیب دیدگی های بیشتر شود، لذا توصیه می شود حتما از مواد غذایی حاوی کلسیم و پروتئین در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

 

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *