انواع ادویه ها برای غذاهای مختلف

انواع ادویه ها برای غذاهای مختلف

 استفاده از ادویه ها برای خوشمزه تر و لذیذتر کردن غذاها جزو اصول اولیه آشپزی می باشد. چرا که مقدار و نوع افزودن ادویه به غذا باعث تفاوت مزه آن و بو و طعم غذا خواهد شد. البته غذاهایی نیز وجود دارند که ادویه های مخصوص و منحصر به فردی داشته و فقط باید یک نوع ادویه را به آن غذا اضافه کرد. از این رو طعم و عطر هر غذایی به ادویه خاص آن وابسته است.

 در این مطلب قصد داریم که به صورت سلسله مراتبی به معرفی انواع ادویه ها برای غذاهای مختلف بپردازیم و هر یک از غذاها را با نوع ادویه جات مخصوص به خودش تشریح کنیم.

۱. ادویه مخصوص پلویی 

ادویه مخصوص پلویی

برای ادویه پلوهای مختلف و به خصوص باقالی پلو و لوبیا پلو این ترکیب از ادویه جات بسیار عالی و دلپذیر خواهد شد. ادویه ‌های پودر گل سرخ، پودر زنجبیل، پودر دارچین، پودر زیره سیاه، پودر جوزهندی، پودر هل و پودر میخک را ترکیب و در طبخ پلو استفاده کنید.

۲. ادویه خورش قورمه سبزی

 یکی از غذاهای اصیل ایرانی که البته طرفداران بسیاری به خصوص در میان آقایان دارد، خورش قورمه سبزی است. ادویه مخصوص این خورش خوشمزه، ترکیب پودر لیمو، پودر رازیانه، فلفل سیاه، زردچوبه و سبزی شنبلیله خشک شده می ‌باشد. 

۳. ادویه مخصوص ماهی

ادویه مخصوص ماهی

 از ترکیب ادویه جات پودر دارچین، پودر زنجبیل، پودر هل، پودر برگ بو، پودر میخک، پودر خردل، فلفل دلمه ای، فلفل سیاه و نمک برای طبخ انواع ماهی و غذاهای دریایی استفاده نمایید. اول این مواد را درون آسیاب ریخته و کامل مخلوط کنید. می توانید از میکسر نیز استفاده کنید.

۴. ادویه مخصوص خورش مرغ

 برای خوش طعم تر کردن خورش مرغ می توانید از ترکیب این مواد چون پودر دارچین، پودر زنجبیل، پودر هل، پودر زیره سبز، پودر سیر، پودر تخم گشنیز، پودر نمک دریا، پودر پیاز، فلفل سیاه و قرمز و زردچوبه استفاده کنید. مخلوط این ادویه ها باعث خوشمزه شدن و عطر خاص خورش مرغ شما خواهد شد.

۵. ادویه مخصوص خورش قیمه نثار 

ادویه مخصوص خورش قیمه نثار در شهر قزوین به صورت بسته های آماده به فروش می ‌رود. در واقع همان طور که می دانید خورش قیمه نثار، غذای اصیل شهر قزوین می باشد که البته ادویه آن نیز جداگانه به صورت خاص آماده و در طبخ استفاده می ‌شود. برای آماده کردن این ادویه مخصوص فقط لازم است که ترکیبی از مواد چون پودر دارچین، پودر هل، پودر زیره، زعفران، فلفل سیاه و زردچوبه را آماده و در زمان طبخ به خورش اضافه کنید.

۶. ادویه مخصوص کباب 

ادویه مخصوص کباب

با ترکیب کردن این ادویه ‌های خاص که شامل پودر زیره سیاه، پودر زنجبیل، پودر برگ بو، پودر پاپریکا، پودر لیمو عمانی، پودر خردل، سماق، پودر پیاز، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه می باشد؛ می تواند در طبخ انواع کباب کوبیده و بختیاری و حتی کباب های خانگی چون کباب تابه ای نیز بهره گیرید. مطمئنا هر یک از این ادویه ها با طعم و عطر خاص خود، کباب شما را منحصر به فرد خواهد کرد.

 در این صفحه از مطالب غذالند به معرفی ۶ ادویه مخصوص غذاهای ایرانی پرداختیم. مطمئناً هر یک از این ادویه ها فواید و خواص عالی و متمایزی دارند که هم باعث حفظ سلامتی شما شده و هم عطر و طعم غذاهای شما را منحصر به فرد خواهند کرد. در ادامه و در پی مقالات بعدی به معرفی انواع ادویه های دیگر برای غذاهای خاص ایرانی می پردازیم.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *