آش رشته غذای منحصر به فرد سیزده به در

آش رشته غذای منحصر به فرد سیزده به در

یکی از روز هایی که می توان به بهانه آن خانواده را دور هم جمع کرد، به باغ و بوستان رفت و تفریح کرد سیزده به در است، در این روز که به نوعی آخرین روز تعطیلات نوروزی به حساب می آید از گذشته تا به امروز پدران و مادران به همراه فرزندانشان تلاش می کردند تا با پیدا کردن فضایی مناسب برای تفریح یک روز شاد و مفرح را برای خود و خانواده شان بسازند.

یکی از بخش های روز سیزده به در که در یاد و خاطره همه خانواده ماندگار خواهد بود ناهار این روز می باشد. مطمئنا هر مادری برای این روز به خصوص، ناهار ویژه ای تدارک خواهد دید اما یکی از جمله غذاهایی که از گذشته تا به حال پای ثابت سفره ناهار سیزده به در خانواده های ایرانی بوده است آش رشته می باشد. این آش که نوعی آش اصیل ایرانی شناخته می شود دارای ترکیبات منحصر به فردی است که در تمام طول سال خوردن آن به هر کسی مزه می دهد. در ادامه قصد داریم تا در رابطه با این غذای ایرانی اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهیم تا در صورتی که شما نیز قصد دارید تا برای روز سیزده به در ناهار ویژه ای در نظر گیرید آش رشته را انتخاب نمایید.

آش رشته غذای مورد علاقه ایرانیان

مطمئنا اگر از هر ایرانی بخواهید که نام ۵ غذای مورد علاقه خود را به شما بگوید مطمئنا آش رشته یکی از غذاهایی است که نام آنرا از زبان بسیاری از ایرانیان خواهید شنید. مطمئنا آش رشته نیز مانند بسیاری دیگر از غذاهای ایرانی طرز تهیه خاص خود را داشته و در صورتی که به خوبی جا نیفتاده باشد نمیتواند محبوبیت زیادی در میان افرادی که آنرا میل می کنند کسب کند این در حالی است که یک آش رشته مطلوب و جا افتاده به قدری قدرت خواهد داشت تا یک جمعیت را مجذوب خود نماید.

طرز تهیه آش رشته

برای اینکه بتوانید برای یک خانواده کوچک ۴ نفره یک آش رشته بی نظیر درست کرده و در ناهار روز سیزده به در آنرا میل نمایید به مواد اولیه زیر نیاز خواهید داشت:
– ۵۰۰ گرم رشته آش
– ۱۰۰ گرم نخود
– ۱۰۰ گرم لوبیا چیتی
– ۲۰۰ گرم عدس
– ۲ قاشق چایخوری زردچوبه
– ۱۰۰ گرم لوبیا قرمز
– ۲۰۰ گرم روغن
– ۵۰۰ گرم پیاز
– یک کیلو سبزی آش
– ۲۵۰ گرم کشک
– نمک و فلفل به میزان لازم
– زعفران دم کشیده شده ( در صورت تمایل برای تزئین)

فرایند پخت آش رشته برای سیزده به در

بسیاری از بانوان ایرانی می دانند که حبوباتی که در غذاهای ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد دارای نفخ بوده و می بایست قبل از پخت به خوبی خیسانده شوند. نخود یکی از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده آش رشته سیزده به در می باشد که نفخ بسیار بالایی داشته و برای اینکه به بهترین حالت ممکن پخته و نرم شود لازم است تا حداقل ۲۴ ساعت در آب ولرم خیسانده شود. لوبیا و عدس هایی که قصد داریم از آنها نیز در ادامه فرایند پخت آش رشته استفاده نماییم نیز باید به خوبی خیسانده شده و نفخ آنها نیز گرفته شود.

پس از اینکه حبوبات را به خوبی خیساندید لازم است تا آنها را برای مدت زمانی بر روی شعله های آتش نیز قرار دهید تا نیم پز شده و آماده پخت شوند. در این حین نیز می توانید به پاک کردن، شستن و خرد کردن سبزی های مورد نیاز خود بپردازید تا کار پخت آش رشته شما سریع تر پیش رود.

سبزی آماده شده را به همراه عدس های نیم پز شده درون قابلمه ریخته و صبر می کنیم تا برای دقایقی بر روی شعله های آتش قرار گیرند، در ادامه سایر حبوبات مورد نیاز را به قابلمه اضافه می کنیم. در همین حین نیز می توانید پیاز ها را به صورت خلال شده و به کمک روغن سرخ نمایید، پس از طلایی شدن پیاز ها به آن کمی زردچوبه اضافه نموده تا به طور کامل رنگ آن با پیاز ها ترکیب شود و پس از آن نیمی از پیاز را به قابلمه آش رشته اضافه می کنیم تا مزه بی نظیری در انتها به آش دهد.

در ادامه لازم است تا نمک و فلفل را به آش سیزده به در خود اضافه نمایید و صبر کنید تا آش به خوبی جا افتاده، آب اضافی آن بخار شود و آش به مرحله غلظت مطلوبی برسد. حال دیگر وقت آن رسیده است تا با اضافه نمودن رشته آش به قابلمه فرایند پخت آش رشته ویژه سیزده به در را به مراحل پایانی نزدیک کنیم. توجه داشته باشید برای اینکه آش رشته شما ظاهر زیبا تری داشته باشد حتما لازم است تا رشته های آش را قبل از اضافه کردن به قابلمه به دو نیم تقسیم نمایید. این کار علاوه بر حفظ ظاهر آش رشته از به هم چسبیدگی رشته های آش در حین پخت آن نیز جلوگیری می کند.

خبر خوبی که می توانیم آنرا به شما دهیم این است که آش شما تقریبا آماده بوده و در صورتی که درب قابلمه را ببندید و زمانی بین ۱۵ الی ۲۰ دقیقه صبر نمایید می توانید از این آش فوق العاده میل نمایید. در ادامه می توانید آش رشته خود را درون ظرفی گود و بزرگ ریخته و روی آن را به وسیله نعنا داغ شده، کشک و پیاز سرخ شده تزئین نمایید و در سفره سیزده به در خود از آش رشته ای خوشمزه و خوش عطر نیز استفاده نمایید.

با توجه به پیش رو بودن پایان تعطیلات نوروز و نزدیک شدن به روز سیزده به در پیشنهاد می کنیم یکبار برای امتحان هم که شده امسال سیزده به در را با خوردن آش رشته مخصوص این روز تجربه نمایید و خاطره ای شیرین و به یاد ماندنی را در آلبوم خاطراتتان به ثبت رسانید. آش رشته در کنار طبخ آسان و مزه بی نظیر خود دارای ویژگی های بسیار دیگر نیز می باشد، از جمله آنها می توان به سریع آماده شدن آن، ارزش غذایی بسیار بالا و همچنین کم هزینه بودن آن برای تامین مواد اولیه اشاره نمود که همین ویژگی ها نیز سبب انتخاب آش رشته به عنوان یکی از برترین غذاهای ایرانی مخصوص روز سیزده به در و حتی کل سال شده است.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *