آشپزی در خانه برای سلامت تن و دوری از کرونا

روز جهانی سرآشپز

در این روزهای قرنطینه و بحران کرونا، انجام آشپزی در خانه می تواند به عنوان یک سرگرمی و گذراندن اوقات تلقی شود. چرا که در این شرایط، گردش در انواع رستوران ها و صرف غذای مورد علاقه افراد با محدودیت هایی روبرو شده است. به همین دلیل می ‌توان غذاهای متنوع و عالی را در منزل طبخ کرده و از طعم و مزه آن لذت ببرید. روز جهانی سرآشپز، فرصتی را برای تغییر عادت ‌های بد غذایی، توجه به تغذیه سالم و ارتقا مهارت آشپزها فراهم کرده است.

از این رو، در مطلب امروز سایت غذالند به ارائه اطلاعات جذاب در مورد روز جهانی سرآشپز و نکات لازمه در مورد اهمیت آشپزی در خانه برای حفظ سلامت تن می ‌پردازیم.

تاریخچه روز جهانی سرآشپز

کودکان و روز جهانی سرآشپز

در سال ۲۰۰۴ دکتر بیا گالاگر، مدیر شبکه Worldchefs، ایده انتخاب روز جهانی سرآشپز و تلاش برای آموزش افراد جهت موضوع اهمیت غذای سالم را مطرح کرد. از این رو ۲۰ اکتبر به عنوان روز جهانی سرآشپز انتخاب شده است که بر آموزش، معرفی غذاهای سالم و انجام روش های درست آشپزی متمرکز می باشد.

هر ساله، انجمن Worldchefs در روز جهانی سرآشپز، ایده های جدید و خلاقی را با هدف آموزش تغذیه سالم به افراد و به خصوص کودکان اجرا می کند. هر یک از این برنامه‌ ها، موضوعات مختلفی را به همراه معرفی سرآشپزها و توصیه دستورالعمل ها به افراد برای انجام آشپزی در خانه ارائه می ‌دهد.

ایده Worldchefs در سال ۲۰۱۷، ایده ابر قهرمان یعنی «غذا برای قهرمانان سالم» بوده است که سرآشپزها به آموزش مهارت های آشپزی و دانش لازمه در جهت انتخاب غذای مناسب پرداختند. در واقع سرآشپزها در سراسر جهان، به بیان نکات و دستورالعمل های لازمه آشپزی به افراد پرداخته که این برنامه می ‌تواند با یک مسابقه آشپزی، سرو یک وعدا غذایی مورد علاقه، معرفی رستوران محبوب خود و همچنین آشنا کردن کودکان با دنیای آشپزی و غذاهای سالم و خوشمزه تکمیل شود.

در سال ۲۰۲۰، این کمپین با عنوان «غذای سالم برای آینده» نیز مطرح شده است. در واقع تمرکز اصلی سازمان Worldchefs برای کمپین جدید، توجه به نسل های آینده و آموزش تاثیر مواد غذایی بر محیط زیست به کودکان می باشد. چرا که مسئله آموزش کودکان و یادگیری درست و اصولی این موضوع مهم و سرنوشت ساز به آنها جزو الزامات اولیه برای حفظ محیط زیست می باشد. از این رو موضوع اصلی در روز جهانی سرآشپز، موضوع پایداری و محیط زیست می باشد. 

آشپزی در خانه و دوری از کرونا 

آشپزی در خانه و دوری از کرونا

قبل از وجود ویروس کرونا، سرعت سریع زندگی و مشغله های روزانه باعث انتخاب رستوران ها و سرو غذاهای فست فودی در میان اکثر افراد شده بود. این امر باعث نگرانی پزشکان در مورد افزایش روزافزون مصرف غذاهای نامناسب و به خطر افتادن سلامتی افراد و به خصوص کودکان شده بود. در شرایط کنونی به دلیل الزام محدودیت ‌های کرونا، تغییرات بسیاری در روند خرید و آشپزی افراد رخ داده است. چرا که معمولاً افراد برای حفظ سلامتی خود و خانواده‌ شان، به دنبال مصرف محصولات غذایی مناسب و سالم می باشند. 

بر طبق توصیه های پزشکی مطرح شده، تقریباً مصرف غذاها و نوشیدنی های کاربردی (۲۹ درصد) و مکمل‌ها (۳۱ درصد) در مقایسه با گذشته افزایش یافته است. در واقع شرایط حاضر و استرس موجود بابت پیشگیری از بیماری مسری کرونا، باعث تغییر رویه و عادت های غذایی افراد شده است. از این رو، اگر چه افراد در گذشته عادت به صرف وعده های غذایی فست فودی داشته اند و به سالم و مناسب بودن آن توجهی نمی کردند، امروزه لزوم توجه و صرف وقت بیشتر برای انتخاب غذا در کنار خانواده را احساس می ‌کنند.

بنابراین انجام آشپزی در خانه برای دوری از کرونا، لزوم توجه به نکات و دستورالعمل هایی را ضروری می‌ سازد که حتما باید به آنها دقت داشته باشید. در واقع نکته اول و کلی برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا، شستشوی مستمر و صحیح دست ها با آب و صابون می باشد. از این رو باید بعد از خرید، دست ها و تمام مواد غذایی خریداری شده، درست و کامل شستشو و ضدعفونی شوند. مسئله دیگر مربوط به تمیز بودن ظروف آشپزی می باشد. از این رو باید به تمیز کردن و ضدعفونی نمودن تمام سطوحی که قصد تماس مستقیم در حین آشپزی با آن وجود دارد را نیز بپردازید. گوشت سفید و قرمز نیز معمولا دارای آلودگی هایی هستند که توصیه می شود در هنگام آماده کردن این مواد برای آشپزی، ظروف استفاده شده در تماس با این مواد را سریع تر شستشو و تمیز کرده و بهتر است برای سایر مواد غذایی آشپزی مورد استفاده قرار نگیرد.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *