آشنایی با میوه هایی که در کاهش علائم دیابت موثر هستند

آشنایی با میوه هایی که در کاهش علائم دیابت موثر هستند

روز ۲۳ آبان یا ۱۴ نوامبر در تقویم جهانی، روز دیابت نامگذاری شده است. همین مسئله می تواند نشانگر اهمیت این بیماری از نظر سازمان های پزشکی در جهان باشد. برخی گزارش ها حاکی از این هستند که در دنیا، هر ۱۰ ثانیه یک نفر به علت این که از بیماری دیابت و روش های کنترل آن آگاهی ندارد از دنیا می رود و در هر ۳۰ ثانیه یک نفر مجبور به قطع پا می شود. آمار های جهانی نشان می دهند کشور های خاورمیانه درصد بالایی از مبتلایان به دیابت را تشکیل می دهند و ایران هم از این قائده مستثنی نیست.

دیابت باعث افزایش سطح قند خون می شود، برای کنترل این سطح باید شیوه زندگی سالمی را پیش گرفت که اعم است از رژیم غذایی سالم، ورزش، خواب کافی و استرس کم. نقش تغذیه و رژیم غذایی در این شیوه زندگی بسیار مهم است. یکی از عناصری که استفاده از آنها در رژیم غذایی افراد دیابتی بسیار ضروری است، میوه ها هستند. در ادامه قصد داریم تا به معرفی ۷ مورد از میوه هایی که برای افراد دیابتی مفید هستند بپردازیم.

در میان میوه ها، گیلاس از کمترین شاخص های گلوکز برخوردار است. گیلاس همچنین حاوی آنتی اکسیدان، پتاسیم، منیزیم، آهن، بتاکاروتن، آهن، فیبر و ویتامین B9 می باشد.

به علاوه، گیلاس مقداری آنتوسیانین دارد که تولید انسولین را ۵۰ درصد افزایش می دهد و باعث پایین آمدن قند خون می شود. این میوه همچنین بیماری های قلبی و سرطان ها را که در بین افراد دیابتی رایج است از آن ها دور می کند.

این میوه خوشمزه می تواند در کنترل قند خون بسیار موثر باشد. این میوه حاوی آنتوسیانین و الاجیک اسید است، همین موضوع آن را به یک میوه مفید برای افراد دیابتی تبدیل کرده است. آلو سیاه تبدیل شدن کربوهیدرات ها به قندخون و تشنگی را کنترل می کند که می توانند در زندگی بیماران دیابتی اختلال ایجاد کنند.

  • گواوا

لیکوپن، فیبر، ویتامین C و پتاسیم از جمله عناصر مغذی هستند که به کنترل قندخون کمک می کنند، گواوا از جمله میوه هایی است که تمام این عناصر را درون خود جای داده است. اگر در معرض ابتلا به دیابت هستید می توانید چای برگ گواوا را بنوشید و از ابتلا به آن جلوگیری کنید.

  • آووکادو

آووکادو فیبر بالا و چربی تکسیر نشده دارد که این دو می توانند به پایداری قندخون کمک کنند و به سلامت قلب را ارتقاء می دهند. آووکادو همچنین حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که خوردن آن به پیشگیری از نوروپاتی دیابتی کمک می کند.

این میوه خوشمزه قرمز رنگ، آنتی اکسیدان، ویتامین و فیبرهایی دارد که قادر به کنترل سطح قندخون هستند. این میوه با شاخص گلوکز ۴۰ باعث می شود مدت زمان بیشتری حس سیری داشته باشید، سطح قندخونتان ثابت باشد و سطح انرژیتان بالا برود.

یکی از سالم ترین میوه هایی که می تواند جایی در رژیم افراد مبتلا به دیابت داشته باشد پرتقال است. پرتقال قند زیادی ندارد و مقدار زیادی فیبر، ویتامین ث و مواد معدنی مانند تیامین دارد که قندخون را کنترل می کنند. همچنین، پرتقال شاخص گلوکز پایینی نیز دارد و به کاهش وزن و درنتیجه کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک می کند.

کیوی به سبب داشتن ویتامین های A, C, E، زردینه، پتاسیم و مقدار زیادی بتاکاروتن باعث کاهش قندخون می شود و از با این کار از بدن حفاظت می کند. به علاوه، کیوی سرشار از کربوهیدرات و فیبر است و به کنترل قند خون و کاهش کلسترل کمک می کند.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *