آشنایی با میزان صحیح استفاده از نمک در غذا و مضرات استفاده بیش از حد از آن

آشنایی با میزان صحیح استفاده از نمک در غذا و مضرات استفاده بیش از حد از آن

آشنایی با میزان صحیح استفاده از نمک در غذا و مضرات استفاده بیش از حد از آن

یکی از چاشنی های غذایی پر استفاده توسط ایرانیان نمک می باشد. می توان گفت این چاشنی پر طرفدار در تمامی غذا ها در اندازه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و شاید کمتر شخصی باشد که بتواند غذایی که در تهیه آن نمک به کار نرفته باشد را بخورد. سوالی که برای بسیاری از افراد مصرف کننده نمک پیش می آید این است که آیا در اثر استفاده از نمک در غذا زیانی به بدن و سلامت آنها خواهد رسید یا خیر، به همین دلیل امروز تصمیم گرفتیم تا در این مقاله مضرات استفاده بیش از حد نمک در غذا را برای شما شرح دهیم تا شما نیز با آگاهی از این مضرات نسبت به کنترل مصرف نمک در غذاهایی که به صورت روزانه مصرف  می کنید بیش از گذشته دقت داشته و بتوانید بدنتان را سالم و سر حال نگه دارید.

نمک چه نقشی در بدن دارد؟

در ابتدا بهتر است در رابطه با اینکه نمک چه نقشی را در بدن ما ایفا می کند صحبت نماییم. به طور کلی می توان اینطور گفت که نمک در بدن نقش بسیار اساسی در سوخت و ساز مواد غذایی، انتقال پیام های عصبی و همچنین کارکرد درست عضلات و جلوگیری از گرفتگی آنها حین ورزش های حرفه ای سنگین را داراست و برای حفظ سلامتی مصرف میزان معینی از آن ضروری است.

میزان استاندارد مصرف نمک چقدر است؟

یکی از جاهایی که از نمک بیش از حد استفاده می شود در تهیه غذاهای آماده است. با توجه به اینکه سازمان بهداشت جهانی میزان مصرف مناسب نمک در روز را ۵ گرم اعلام کرده است می بایست برای تامین نمک غذا ها نهایتا همین میزان اعلام شده توسط سازمان بهداشت جهانی را مورد استفاده قرار داد. این در حالی است که در کشور ما میزان مصرف نمک بیش از ۲ الی ۳ برابر حد تعریف شده می باشد و این اصلا مناسب سلامت جامعه نمی باشد.

مضرات مصرف بیش از اندازه نمک

مصرف بیش از اندازه نمک در طول روز در صورت تکرار و عادت کردن به آن می تواند مضرات بسیار زیادی را برای شخص به همراه داشته باشد. از جمله اولین بخش هایی که تحت تاثیر مصرف مداوم و بیش از اندازه نمک قرار می گیرند کلیه ها هستند. در صورتی که کلیه ها به خوبی عمل دفع مایعات اضافی بدن را انجام ندهند ادامه ی این مشکل سبب ایجاد تورم در بخش های مختلف بدن شده که ناشی از تجمع آب های پس زده شده توسط کلیه خواهد بود.

یکی دیگر از اصلی ترین مسائلی که مصرف بیش از حد نمک انسان را به آن مبتلا می کند فشار خون بالا می باشد. مصرف بیش از اندازه نمک را می توان اولین و شاید اصلی ترین دلیل افزایش فشار خون دانست که می تواند باعث بیماری های قلبی و عروقی نیز شود.

غذالند به کسانی که در خانواده ی خود افرادی با فشار خون بالا دارند توصیه می کند از استفاده بیش از اندازه نمک در هنگام طبخ غذا خودداری نمایند و سعی کنند تا غذای طبخ شده با حداقل نمک ممکن تهیه شود و حتی الامکان از آوردن نمک بر سر سفره نیز خودداری نمایند.

مصرف زیاد نمک و سکته های قلبی

در مراحل بعدی در صورتی که همچنان به مصرف بی رویه نمک در طول روز ادامه دهید مطمئنا یکی از افرادی خواهید بود که حتی در سنین جوانی سکته های قلبی را تجربه می نمایند. پیشنهاد می کنیم در صورتی که به داشتن بدنی سالم و سرحال می اندیشید در مرحله اول نسبت به کاهش میزان نمک مصرفی خود اقدام نمایید.

ارتباط مصرف زیاد نمک و پوکی استخوان

پزشکان معتقدند که نمک عامل اصلی پوکی استخوان در زمان میانسالی می باشد. در صورت مصرف بیش از اندازه نمک، پتاسیم بسیاری وارد خون شده که سبب کاهش کلسیم سطح خون و دفع آن از طریق ادرار می شود. همین کم شدن کلسیم سبب می شود تا بدن به طور خودکار برای جبران کمبود پیش آمده نسبت به برداشتن سطح به سطح کلسیم از استخوان اقدام نماید و پس از چند سال در صورتی که مراقبتی از لحاظ کنترل مصرف نمک از سوی شخص اتفاق نیفتد، استخوان های وی به قدری نازک و شکننده می شوند که با کوچکترین ضربه ای امکان شکستن آنها وجود خواهد داشت. از طرفی به دلیل کاهش چشمگیر سطح کلسیم خون اینگونه افراد استخوان شکسته شده نیز یا اصلا جوش نمیخورد و یا به سختی و در مدت بسیار طولانی تری مجددا جوش خواهد خورد. پس پیشنهاد می کنیم قبل از اینکه مضرات استفاده بیش از حد نمک به سراغ شما آید حتما میزان آن را کنترل نمایید.

یادتان باشد، غذا تنها برای سیر شدن نیست، غذا یک امتیاز است که اگر به درستی تهیه شود موجب بالا رفتن کیفیت زندگی و حفظ سلامتی، و اگر درست تهیه نشود موجب آسیب رسانی به بدن خواهد شد.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *